le Jacquesman parmi les autres

"Reality is we don't live in the best of all possible worlds"

Naam:
Locatie: Belgium

zondag, mei 22, 2005

De politie uw vriend

Om een ongekende reden was ik aan het surfen op de website van de partij van Bartje, en al gauw ontdekte ik een veldje waar je vragen kon stellen. Vlug had ik er een bedacht: ze handelde over het mysterie waarom hier te Mechelen de verkeerslichten op groen staan als er niemand in de buurt is en op rood springen zodra er een auto aankomt, een fenomeen dat mij wel intrigeert.
De vraag is initieel toegekomen bij Gert Verreth, communicatieverantwoordelijke. Verreth heeft de vraag doorgestuurd naar Tom Lamberts van de stad Mechelen, functie onbekend, met het verzoek de vraag terstond over te maken aan de politie. Lamberts liet er geen gras over groeien en schakelde meteen hoofdinspecteur Ghislain van de lokale verkeerspolitie in. Ghislain heeft dan de zaken eens netjes op een rij gezet en sindsdien weten wij dat
- de verkeersintensiteiten nogal verschillend liggen op de verschillende wegsequenties en er tekent zich niet altijd een duidelijk beeld af in de ochtend- en de avondspits, waardoor niet kan bepaald worden in welkerichting de groene golf moet ingesteld worden ;
- de onderlinge afstand tussen de kruispunten verschilt, zodat vanuit de twee richtingen naar hetzelfde kruispunt de aanrijtijden verschillen en zo de timing van het kruispunt verward zou geraken ;
- de complexiteit van sommige kruispunten het niet mogelijk maakt (bijv.Brusselpoort, Nekkerspoel/Zandpoortvest/N15 dat in relatie staat metKeizerstraat, Raghenoplein dat in relatie staat met Augustijnenstraat)
- het busbeïnvloedingssysteem voorrang verleent aan de autobussen, waardoorde groene golf zou moeten onderbroken worden. Het is of een busbeïnvloedingssysteem of een groene golf, maar vermits die laatste inMechelen in de praktijk niet haalbaar was, werd voor de busbeïnvloeding gekozen.

Ik wil eigenlijk maar zeggen dat Mechelen een stadje is met het hart op de juiste plaats voor de burger!